Vi har brugt
vitaliseringsmodellens 4 grundbehov for at kunne opnå udvikling. Vi har brugt
kvadrantmodellen til refleksioner om vores didaktiske overvejelser i valget af
aktivitet.
Oplevelse: Aktiviteten
handler om de gode oplevelser, der giver individet en følelse af at
mestre/sanse sig selv og de givne udfordringer, individet bliver givet. Til at
planlægge passende mestrings-udfordringer vil vi inddrage NuZo[1]
og Flow(Linder 2006) som et didaktisk værktøj.
Med viden af identitets
empowerment teorien arbejde på gøre de unge stærke og resiliente (Borge 2004)
mod stigmatisering.
Kultur: Udbyttet af aktiviteten
bør være horisontskabende - det vil sige, at det skal give en større forståelse
af rummelighed for mangfoldigheden og almindelig dannelse ved opnåelse af en
bedre forståelse for de sociale spilleregler - alt sammen er det en udvikling
af personlige kompetencer og kognitivitet hos den enkelte.
Adfærd: Her ser vi på den
adfærd, der opnås gennem aktiviteten og de rammer, der bliver opstillet. Vi
håber og tror, at adfærden er som beskrevet i kassen, hvor den enkelte samtidig
opnår at blive empatisk spejlende - det vil sige, at trods fysiske og psykiske
forskelligheder udviser de forståelse for hinandens vanskeligheder og
udfordringer.
System: Det er vores opgave
at indrette gode læringsrum og rammer således, at individet får optimale
muligheder for at være en del gruppen. Dette sammen med vores inklusionspolitik
som kort fortalt er, at vi grundlæggende vil undgå i eksklusion, fordi
individers deltagelse og dermed inklusion betyder noget for deres udvikling, og
giver dem et tilhørsforhold til gruppen, hvor de kan være aktive deltagere i
fællesskabet.
Vi
forestiller os vi kan møde modstand grundet manglende kendskab til
udfordringen.
At vi møder modstand på
baggrund af stigmatisering.
Fysiske hindringer,
manglende selvtillid og manglende motivation.
Kognitive udfordringer og
manglende sociale samspilskompetencer.
Den kan hjælpe med at styrke
den samlede oplevelser af sammenhæng (AOS), sociale kompetencer, fysisk,
kognitive egenskaber, trivsel og den samlede opfattelse af sundhed og
sundhedsfremme og livskvalitet.
Vi arbejder ud fra
oplevelsesperspektivet - at være i fysisk aktivitet og sammenspil.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar