fredag den 15. januar 2016

M7 Kvadrantmodel

Vi har brugt vitaliseringsmodellens 4 grundbehov for at kunne opnå udvikling. Vi har brugt kvadrantmodellen til refleksioner om vores didaktiske overvejelser i valget af aktivitet.


Oplevelse: Aktiviteten handler om de gode oplevelser, der giver individet en følelse af at mestre/sanse sig selv og de givne udfordringer, individet bliver givet. Til at planlægge passende mestrings-udfordringer vil vi inddrage NuZo[1] og Flow(Linder 2006) som et didaktisk værktøj.
Med viden af identitets empowerment teorien arbejde på gøre de unge stærke og resiliente (Borge 2004) mod stigmatisering.

Kultur: Udbyttet af aktiviteten bør være horisontskabende - det vil sige, at det skal give en større forståelse af rummelighed for mangfoldigheden og almindelig dannelse ved opnåelse af en bedre forståelse for de sociale spilleregler - alt sammen er det en udvikling af personlige kompetencer og kognitivitet hos den enkelte.

Adfærd: Her ser vi på den adfærd, der opnås gennem aktiviteten og de rammer, der bliver opstillet. Vi håber og tror, at adfærden er som beskrevet i kassen, hvor den enkelte samtidig opnår at blive empatisk spejlende - det vil sige, at trods fysiske og psykiske forskelligheder udviser de forståelse for hinandens vanskeligheder og udfordringer.

System: Det er vores opgave at indrette gode læringsrum og rammer således, at individet får optimale muligheder for at være en del gruppen. Dette sammen med vores inklusionspolitik som kort fortalt er, at vi grundlæggende vil undgå i eksklusion, fordi individers deltagelse og dermed inklusion betyder noget for deres udvikling, og giver dem et tilhørsforhold til gruppen, hvor de kan være aktive deltagere i fællesskabet.

 Vi forestiller os vi kan møde modstand grundet manglende kendskab til udfordringen.
At vi møder modstand på baggrund af stigmatisering.
Fysiske hindringer, manglende selvtillid og manglende motivation.
Kognitive udfordringer og manglende sociale samspilskompetencer.

Den kan hjælpe med at styrke den samlede oplevelser af sammenhæng (AOS), sociale kompetencer, fysisk, kognitive egenskaber, trivsel og den samlede opfattelse af sundhed og sundhedsfremme og livskvalitet.

Vi arbejder ud fra oplevelsesperspektivet - at være i fysisk aktivitet og sammenspil.



[1] Se mere om NuZo og inklusion, mm. på http://fiktivspecial.blogspot.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar