Forældresamarbejde:
Den
primære samtale foregår mellem eleven og kontaktteamet, som består af en
lærer og en pædagog.
Vi synes,
det er vigtigt, at både forældrene og personalet er godt forberedt til et
møde på skolen, så samtalen ikke bliver en monolog fra personalet, men i
stedet for en dialog mellem forældre og personale. Nogle dage før et møde,
udsender vi en dagsorden som mødet vil blive afholdt ud fra.
Til
forældremøderne arbejder vi ud fra en model, der er udarbejdet af Jørgen
Bloch-Poulsen, som hedder forældreinddragelsesmodellen. [1]
Figur 6[2]
Med
udgangspunkt i modellen vil vi invitere forældrene til at starte vores møde med
at tale om, hvordan det går med barnet i hjemmet og fritidsdelen af hverdagen.
Herefter går vi i gang med at tale om de 6 hovedkategorier, der er som modellen
viser: selvhjulpenhed, socialt,
kommunikation, motorik, kognitiv og adfærd. Nu skal både forældre og personale
tale om op til 6 ting under hver kategori, der fremadrettet skal arbejdes med
hos barnet.
Dette gøres
for at lave et godt skole-hjem samarbejde, hvor vi udnytter hinandens
ressourcer bedst mulig for at udvikle barnet.
Et eksempel på der er opstået en situation, hvor vi er nødt til at lave en forbyggende indsats for et barn der mistrives. Klippet er tiltænkt som en demostration af hvordan et forældresamarbejde kan se ud.En ligeværdig uformel dialog, hvor der er fokus på forældreindragelse og ressourcetænkning for at støtte barnet.Undertonen i videoen fortæller dog, at der er skærpet opmærksomhed, og opfølgning af situationen er nødvendig, derfor skal forældrene indkaldes til et møde.
[1]
Bloch-Poulsen, Jørgen, Dialogiske
forældresamtaler – Alle vil jo gerne inddrages, 2013, side 79
[2]
Rettigheder tilknyttet figur 6 tilhører Bøvlinggård

Ingen kommentarer:
Send en kommentar