torsdag den 25. juni 2015

Trivsel

Trivsel:
Fysiske rammer
Vi har på vores skole lavet planlægning for, hvordan vi inkluderer vores AKT børn og samtidig sætter rammer, der understøtter forudsætninger for at fremme trivsel, læring og social træning passende til deres særlige behov.
Vi er i besiddelse af tre lokaler samt et fælles areal, der er indrettet et regulært klasselokale, der er et sofarum og et kreativt rum, derudover benytter vi også resten af skolens faciliteter.

Vi har egen køkkenhave og let tilgængelig skovområde med en lille hytte, bålsted, ligeledes er der adgang til skolens øvrige fælles udendørsarealer.

Plantegning:
Figur 2[1]

Fysisk inklusion:
Vi har placeret AKT afdelingen i en klynge med de almindelige klasser, således vi øger kendskabet til hinanden, og der kan dannes relationer.

Psykiske rammer:
Trivsel: Med fokus på et anerkendende og ressource fokuseret læringsmiljø og en tro på at trivsel er en forudsætning for udvikling og læring, arbejder vi konkret med tiltag, der fremmer fællesskab, medbestemmelse og medansvar.
Der er et fælles regelsæt på skolen og nogle ydre styret rammer, samt nogle værdigrundlag, der er den røde tråd i arbejdet med at fremme trivsel.



Der er faste rutiner løbende gennem dagen:
     Morgensamling hvor dagen planlægges visuelt på klassen.
     Fri fortælle og taletid til alle. 

Fælles tidlig indsats:
Med dialogisk kommunikation laver vi klasseregler i samarbejde med eleverne og konkrete tiltag for at fremme trivsel.

Figur 3[1]


Fælles forbyggede indsats:
Figur 4[1]



Individuel tidlig indsats for eleven: I den pædagogisk praksis tager vi udgangspunkt i Yvgotsky´s zone for nærmest udvikling.[1] NUZO er der hvor vi møder eleven, der hvor eleven er nu, men kan også brugs i fælles forum, da vi finder det nyttigt når vi laver inkluderende læringsmiljøer. Vi benytter teorien inden for den anerkendende ressource fokuserede tænkning, samt empiri fra andre tværfaglige indstandser og ud fra elevens særlige behov for støtte, tilrettelægges den enkelte lærings- og udviklingsplan. 
Vi anvender de analyser og didaktiske modeller, der er mest relevante i forhold til individuelle tiltag, og måler udviklingen og læringsudbyttet ud fra dette.





Individuel forbyggende indsats:
Forbyggende indsats handler om, at reagere på forskellige konkrete problemstillinger, observationer, bekymringer, stilstand i udvikling- læring, motivation, trivsel.
Det kan være i det daglige pædagogiske arbejde og indsats områder.  Didaktiske overvejelser, planlægning og justeringer efter behov.
I kassen ovenfor er mere alvorlige processer- tiltag, ved alvorlige bekymringer, hvor vores magtbeføjelser i spil og bruges kan også som konkret handleredskab i akut situationer.
Når vi taler om risikofaktorer og beskyttende faktorer går vi ud fra På tværs håndbogen.[1]





[1] På tværs håndbogen, 2012, side 15.


[1] Schaffer, Børnepsykologi, år, side 252-258

[1] Rettigheder tilknyttet figur 4 tilhører Bøvlinggård

[1] Rettigheder tilknyttet figur 3 tilhører Bøvlinggård


[1] Rettigheder tilknyttet figur 2 tilhører Bøvlinggård

Ingen kommentarer:

Send en kommentar